fredag 9 januari 2015

Inköp Bonheur, D Carnegie & Co samt Vardia

I början av veckan fortsatte jag att göra små inköp som tidigare. Denna gången köpte jag in lite Bonheur för 76,50 NOK vilket är lite högre än sist. Nu börjar bolaget närmar sig en hyfsad storlek i portföljen så nu funderar jag på att inte öka mer för tillfället. Är ju snart bara en månad kvar tills nästa rapport släpps.

Fortsatte också att öka i D Carnegie & Co, detta kommer jag nog fortsätta med under ett tag efter hand som jag får pengar att fylla på aktiekontot med. Tycker bolaget fortsatt är intressant och vill få upp innehavet till en hyfsad storlek i portföljen. Denna gången betalade jag 44,30 SEK.

Sista bolaget jag ökade i var Vardia. Får väl erkänna att det var lite av ett impulsköp då jag egentligen tycker att bolagets storlek i portföljen var tillräckligt stor redan innan ökningen. Men är som sagt inga stora köp jag gör men ökade på min position med cirka 10 %. Tycker fortsatt Vardia är ett spännande bolag men skulle gärna se att bolaget började göra vinst och sen efterhand under året kan fortsätta att visa stadigt ökande vinster. Kan känna att jag ligger lite väl tungt i de norska försäkringsbolag ibland med ett ganska stort innehav i Vardia och ett mycket stort i Protector Forsikring. Priset som betalades denna gång var 26,70 NOK.

När det gäller portföljen så sitter jag och funderar på om jag ska sälja mitt innehav i Banco Santander. Kursen har fallit kraftigt de sista dagarna på nyheten om att bolaget ska plocka in pengar samt att de sänker utdelningen om jag inte missminner mig med 2/3. Kan inte sätta fingret på det men finansmarknaden i Sydeuropa får mig inte att känna mig obekväm. Spaniens ekonomi har inte varit den bästa de sista åren och att nu en stor bank som Santander behöver ta in pengar känns inte helt lugnande för mitt sinne. Sen är det bara att erkänna att jag inte är tillräckligt insatt i bolagets verksamhet för att på ett bra och snabbt sätt kunna sätta mig in i situationen som uppkommit. Får sen om jag kan läsa in mig lite mer och sen ta ett beslut. En försäljning vid nuvarande kurs strax under 7 USD ger mig en avkastning på över 10% utöver mottagen utdelning. På 16 månader är det ingen drömutveckling men ändå en betydligt mycket bättre avkastning än Swedbanks e-sparkonto.

Det var det jag satt och funderade på nu. Tillbaka till slösurfandet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar