söndag 22 juli 2012

Analys av KappAhl

Har under en tid suttit och studerat olika analyser på bloggar, webbsidor och läst om olika analysmetoder. Nu har jag satt upp mina kriterier för vad jag vill att bolagen ska uppnå för att passa i min portfölj. Ni får gärna komma med synpunkter på fel, brister och vad som kanske borde vara med i mina analyser.
Eftersom det är min första analys som jag publicera så får ni inte räkna med några underverk. Detta är resultatet av kriterier jag har satt upp och det är jag som har läst rapport och jag är absolut ingen expert på det och har aldrig läst ekonomi. Så lita inte på vad jag skriver det kanske i själva verket är tvärtom.
I vilket fall som så tänkte jag börja med att göra en analys av KappAhl. Ett köp jag gjorde i början efter tips och som jag så här i efterhand har insett inte riktigt är det bolag jag trodde det var.

Om bolaget:
KappAhl är ett svenskt modebolag som är etablerade i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. Bolaget börsnoterades 2006.
KappAhl enligt sig själva en ledande modekedja som och vill bli en betydande modekedja i Europa för kundgruppen 30-50 år. Bolagets mål är att växa med mellan 25 och 30 butik per år.

Lite annan kuriosa är att KappAhl som första modekedja blev miljöcertifierat 1999.

KappAhl är i en bransch med tuff konkurrens där senaste klädkollektionen betyder allt. Konkurrenterna är bland annat MQ, Lindex, Zara och så får man ju inte glömma jätten HM.

Mina krav:
1. Stabilt företag med tillräcklig storlek. Resultat: JA
Ja bildades 1953, börsnoterades 2006 och finns på Mid Cap listan.

2. Tillräcklig storlek på sin marknad. Resultat Nja
Är fortfarande en aktör att räkna med men har tappat mark och marknadsandelar på slutet. Dock så verkar det som om tongångarna börjar bli positivare igen även om det inte ser jätte ljust ut.

3. Stabil vinst och intjäningstillväxt. Nej
Väldiga skiftningar i vinsten sen 2003. Har sett väldigt negativt ut på slutet och vinsten har rasat kraftigt. Troligen kommer det om några månader att visas upp en förlust för senaste året och för mindre än ett år sedan fick man göra en nyemission för att få in friskt kapital.

4. Stabilt ROE. Nej
Skiftar kraftigt och de senaste två åren har inte sett bra ut, kanske inte förvånande med tanke på hur bolaget har gått.

5. Är ej beroende av yttre faktorer eller nya produkter. Nja
KappAhl påverkas delas av den allmänna ekonomin och köplusten bland folk men även av att de lyckas få till modet och rätt kollektioner. En missad säsong kan innebära katastrof och flyende kunder direkt. Utöver det finns det bomullspriser och annat som kan påverka resultatet.

6. Stabil utdelning. Nej
Utdelning 5 år i rad, blev ingen sist och det finns nog ingen som tror att det kommer beslutas om någon utdelning i oktober/november i samband med bokslutet med tanke på att allt lutar åt en förlust.

7. P/E. Nej
Räknar man på senaste årets vinst blir det ett fint P/E på dagens kurs men med tanke på att det knappast blir vinst i år så får vi ett P/E på minus.

8. Soliditet/Skuldsättning. Nej
Soliditeten är under mitt krav på 30% rejält men har legat ganska stabilt i både med och motgångar. Uppfyller inte heller Grahams krav på Tillräcklig Finansiell Styrka.

9. Bra ägarbild. Ja
Ser ljust ut nu med två större ägare som kontrollerar över 30% av bolaget och känns långsiktiga i sitt tänk.

10. Trovärdig företagsledning. Ja
Den ganska nya ledningen har gjort bra resultat tidigare i andra bolag men de har rejäla bekymmer och problem att sätta tänderna i. Dom har redan påbörjat ett ganska omfattande omstrukturerings arbete för att få KappAhl att vända med det är mycket jobb kvar. I övriga har jag inte efter en snabb koll hittat några stora lik i garderoberna.

Resultat: 3 Ja, 2 Nja (mycket snälla), 5 Nej

Slutsatts:
KappAhl är inget bolag jag hade köpt om jag vetat om detta tidigare. Uppfyller inte många av mina krav och det är mycket jobb kvar innan det har vänt och man kan hoppas på utdelning och en trevligare aktiekurs. Tänker dock inte sälja av mina aktier utan kommer sitta kvar i båten och hoppas att vi kommer få se ett på nytt fött bolag om 3 år med en betydligt mycket roligare rapport och även kurs.
Det finns i min mening stora risker i bolaget men samtidigt så kan det vända snabbt och bli helt andra kurser. Dock är inte KappAhl ett bolag som borde finnas i min portfölj då jag söker efter stora stabila bolag med hyfsad utdelning som i det stora hela är ganska tråkiga egentligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar