onsdag 17 juli 2013

Skuldkvot och Räntekvot

Nu när en massa andra spännande bloggare började räkna ut sina skuldkvoter och räntekvoter så kände jag mig tvungen att göra det samma. Inte för att jag tror att det är något som är avgörande för hur din ekonomi mår utan mer för att det är lite skoj.
Efter lite snabbt räknande så får jag fram en skuldkvot på ca 187% samt en räntekvot på ca 6,85%.

Är inte allt för besviken över det. Dels har jag räknat några tusenlappar under föregående års lön då jag tyckte den var lite väl hög, kom bland annat en del retroaktiv lön från året innan m.m. Däremot så räknade jag på den lönen som min sambo fick i våras vid sin löneförhandling.
Sen var det inte mer än ca 3 månader sedan vi köpte vårt hus så vi har inte hunnit amortera ner det så mycket som vi skulle vilja vi ligger idag på en belåningsnivå på cirka 83,5% men vi vill få ner den till 75% där vi har våra bottenlån som är till en fastränta.

Då vi även har lite för mycket pengar på räntekontot så har vi diskuterat om vi inte skulle betala av det lilla som är kvar på billånet och kanske betala av topplånet bara för att det är skönt att bli av med det. Om vi gjorde det skulle vår skuldkvot stanna på ca 159% och vår räntekvot skulle stanna på ca 5,50%. Mer än så kan vi inte göra det eftersom våra bottenlån är bundna under en längre tid utan amortering, förutom att förhandla till sig en högre lön förstås.

6 kommentarer:

  1. shit, det var bra siffror för att bara ha ägt huset i några månader. De flesta som köper nu för tiden skuldsätter sig ganska hårt men ni hade kanske med er pengar i andra försäljningar? Oavsett, riktigt bra siffror och jag hade inte direkt varit orolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ägde inte vårt boende tidigare. Däremot så bodde vi ganska länge i en liten etta och sparade så mycket vi kunde.
      Samtidigt så har vi både studerat utan att ta lån på CSN, det slitet med extra jobb och snålande gjorde att vi slapp lån men ändå har jobb med hyfsade löner..

      Radera
  2. Min skuldkvot ar 0,04, men sa agar jag ingen lagenhet heller...

    SvaraRadera
  3. Också riktigt imponerad. Vi ligger tyvärr i klass med familjen Per Penning. Men om vi skulle dänga in alla våra likvida medel i amortering skulle skuldkvoten vara 2,45 ungefär. Inte SÅ farligt.

    SvaraRadera