söndag 29 december 2013

Alldeles för snälla morföräldrar!

Vid jul varje år så får jag och övriga "barn" i släkten en i mina ögon ansenlig summa pengar av mina morföräldrar. Varje år så är det samma visa, vi får ett kuvert med uppmaningen att göra vad vi vill med innehållet. Tidigare år har min ekonomiska sida alltid sett till att dessa pengar har kommit in på sparkontot och antingen investerats eller försvunnit in i den vanliga ekonomin och gått till mat eller hyra.

Men i år bestämde jag (med stöd från sambon) mig för att jag skulle köpa eller göra något för pengarna så jag kunde berätta vad de gott till samtidigt som jag kunde unna mig något som egentligen inte påverkar vår ekonomi då det bara är en härlig bonus som kommer.

Sagt och gjort så åkte vi till stan på annandagen och köpte en tv till stora rummet. Och jag lyxade till det med att köpa mig en ny telefon. Och jag får säga att det kändes riktigt bra, dels har jag kunnat visa mina morföräldrar vilka "julklappar" de har gett mig samtidigt som jag köpte något som jag både ville och till viss del behövde utan att det påverkade vår ekonomi. Hade jag däremot satt in pengarna på kontot så hade jag garanterat inte köpt det nu utan suttit och våndats över om det verkligen hade varit en bra investering och sen fått lite dåligt samvete när jag väl köpt det för att det kanske skulle kunna skjutas på framtiden lite till.

Så nu har jag verkligen lyxat till det utan dess like och motivationen för att spara är åter på rekordnivåer. Nästa fokus här hemma är att spara pengar till renoveringarna. Dels ska vi ta hit en rörmokare som ska titta på rören (avlopp, vatten samt värmestammarna) och se hur mycket jobb det är att byta ut dessa och vad det eventuellt skulle kosta. Sen ska vi även ha hit en snickare som ska kolla på våra fönster och se vad det skulle kosta att byta dem. Fönsterna i stora rummet måste nog tyvärr bytas under kommande år då det är i riktigt dåligt skick. Så under våren kanske det kommer lite mer inlägg om vårt kära hus och vad som händer med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar