fredag 14 februari 2014

Sålt Kungsleden

Som rubriken lyder så har jag sålt mitt innehav i Kungsleden. Det var ett av mina allra första inköp och länge ett av de största bolagen i portföljen. Har många gånger funderat på hur jag ska göra med bolaget mycket beroende på deras oenighet med skatteverket vilket har drabbat bolaget hårt.

Nu när rapporten släpptes och man inte räknar med att skattetvisterna ska vara lösta helt och hållet innan 2015 är över samtidigt som utdelningen fortsätter att vara svag så valde jag att hoppa av. Det finns helt enkelt andra fastighetsbolag som intresserar mig mer och det kan mycket väl bli så att det investeras i ett sådant i framtiden.

Kungsleden köptes för 41,86 SEK per aktie i början av maj 2012. Och nu i mitten av februari 2014 såldes bolaget för 50,74 SEK. Så en helt okej uppgång, utöver det så mottog jag en utdelning på 1 SEK per aktie under 2013 vilket innebär att den totala avkastningen på investeringen från maj 2012 till februari 2014 blir 23,6%.

Som jag har skrivit flera gånger nu tycker jag fortsatt det är svårt att hitta attraktiva bolag. Bonheur ligger fortfarande nära tillhands och det kan mycket väl bli ett inköp där, eller så köper jag någon räntefond så får pengarna ligga där och tugga tills börsen trillar neråt lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar