lördag 18 oktober 2014

Inköp Vardia

Har funderat på ett inköp tidigare men innan jag slog till så drog kursen iväg uppåt och jag var inte en period då det var lite mycket att göra annars så jag kände aldrig riktigt att jag hade läst in mig ordentligt på bolaget. Men när kursen sjönk neråt nu i takt med oroligheterna på världens börser så passade jag på att kliva in med en mindre post. Priset blev 24 NOK/aktie plus courtage. Kan tänka mig att öka i framtiden om börsen fortsätter ner. Ser bolaget som en krydda i portföljen så länge det inte visar vinst och jag vill inte att bolaget vara en allt för stor del av portföljens värde.

Sitter annars och funderar på om jag ska köpa något mer nu när kurserna har sjunkit lite eller om jag ska avvakta lite till. Sen är frågan vad man ska köpa. Dels kan jag tänka mig att öka i till exempel Industrivärden men samtidigt har jag snöat in lite på D. Carnegie & Co på sistone. Gillar deras inriktning på bostadsfastigheter i tillväxtområden. Men frågan är om de kan öka hyrorna så mycket som de vill i samband med renoveringarna. Ska läsa in mig lite mer i helgen om jag hinner sen får vi se vad som händer.

Annars är det alltid tråkigt när börsen sjunker och man ser portföljvärdet sjunka. Bara sista månaden så har portföljen tappat cirka 10%. Men samtidigt kan det bli billigare att köpa de bolagen som man är intresserad av och är man långsiktig och bolagen fortsätter med stabila utdelningar så spelar det inte så stor roll om kursen åker lite upp och ner under åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar