söndag 11 oktober 2015

Månadsrapport September, 2015

Här kommer en liten sammanställning av vad som hände i september. Månaden började stabilt men på slutet så började börskurserna peka neråt igen. Månaden utveckling slutade på minus -2,72%. Så nu har det varit många tråkiga månader i följd.

Under månaden gjordes det ett helt gäng inköp.
*Första köpet för månaden gjordes den 8 september och det blev då ett inköp i Omega Healtcare Investors Inc.  Totalt köpte jag 18 aktier kursen vid tillfället var 32,5 USD ovh växelkursen var 8,42 SEK. Total kostnad inklusive courtage stannade på 4936 SEK.

*Den 11 september fortsatte jag med att öka mitt innehav i Handelsbanken, totalt köptes 36 aktier till kursen 127 SEK. Den totala kostnaden inklusive courtage stannade på 4583 SEK. Tyvärr var jag lite tidig då kursen trillade ner ytterligare någon tia i slutet av månaden.

*Det andra köpet som gjordes den 11 september var en ökning i Kinder Morgan. Kursen hade trillat neråt en tid och jag passade på att öka på mitt innehav med 24 aktier till kursen 29,92 USD och växelkursen var 8,26 SEK. Den totala kostnaden inklusive courtage stannade på 5943 SEK.

*Den 18 september var det dags igen och då såg jag chansen att köpa in mig i ABB till en helt okej kurs på 150,10 SEK och det blev 25 stycken aktier. Totalkostnaden inklusive courtage blev 3762 SEK. ABB är ett av många svenska stora bolag som jag gärna ser är en andel av min portfölj i framtiden, fortsätter kursen ner så kommer jag öka med mindre poster efterhand.

*Månadens sista inköp gjordes den 30 september och det var ytterligare en ökning i Kinder Morgan. Denna gången köptes 23 aktier in och priset var 27 USD och växelkursen var 8,39 SEK. Total kostnad för inköpet stannade på 5224 SEK. Jag kunde inte låta bli att plocka in en sista skvätt i KMI när kursen fortsatte ner men nu känns det som om jag för tillfället har en full andel i portföljen, totalt är innehavet 97 stycken aktier.

Den totala investeringen under månaden i aktier var 24 448 SEK vilket är en rejäl summa i mina ögon som vi har köpt för och avsevärt mycket mer än vi brukar köpa för en normalmånad. I övrigt är jag nöjd med inköpen som gjordes, alltid lite surt när kurserna fortsätter ner när man köpt men vad spelar de för roll i det långa loppet... (om ni undrar varför det blandas "vi" och "jag" så är det för att jag sköter investerandet men det är våra gemensamma pengar då vi har delad ekonomi i huset.).

Månadens enda utdelning kom från NorthWest Healtcare som lämnade över 77,7 SEK efter skatt. Vilket är något sämre än föregående månad.

Det var allt för denna gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar