måndag 4 mars 2013

Hur mycket av lönen blev kvar i Februari?

Om förra månaden bestod av en extra avgift bestod denna av några små samt en riktigt stor. Dels så var det besiktning och försäkring på ett halv år på bilen som skulle betalas och så var det handpenningen på huset som också den skulle betalas. Om man räknar med alla utgifter för månaden så har jag "sparat" minus 80,47% av lönen (diagram 1). Tar man bort handpenningen så har jag sparat 57,84% av lönen under februari (diagram 2).

Nästa månad kommer nog se hyfsad ut också men under april (senast 1 maj) så ska husköpet slutföras så då kommer det en rejäl kostnad till. Dels ska ytterligare 5% betalas sen är det avgifter för pantbrev, lagfart, lån m.m. och sen kommer det säkerligen en hel del andra utgifter som jag knappt har tänkt på när det gäller flytt och kostnader för allt som rör huset. Bara en adressändring kostar några kronor.

Frågan är hur man ska räkna på allt detta. Funderar på att tänka att handpenningen är en investering precis som de andra 5% som ska betalas i samband med tillträdet. Och inte ta med dem i denna uträkning. Däremot så är pantbrev och lagfart exempel på utgifter som man aldrig kommer att få tillbaka så dessa tänka jag istället att ta med när jag räknar som en utgift.
När vi får tillgång till huset ska vi även lägga om taket och frågan är hur man ska räkna in det. Själv funderar jag på att räkna det som en investering också för enligt mäklaren så skulle huset som minst öka i värde med vad ett tak ungefär kostar om det inte händer något dramatiskt med priserna i området. Men vad en mäklare säger och vad som sker i verkligheten är ju inte alltid riktigt det samma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar