söndag 14 februari 2016

Blev ytterliggare några köp under veckan

Som rubriken lyder blev det ytterligare några små köp under veckan. Bland annat blev det två nya norska bolag och inköp i 3 befintliga innehav.

9 februari gjorde jag ett första inköp i Atea. Ett bolag jag länge kikat på men nu till slut slog till på, dels tack vare en bra kurs men även en svag norsk krona och ett mycket intressant inlägg från Långsiktig Investering som fick mig att göra ett första köp.
Jag köpte i ett första skede 30 aktier till kursen 69 NOK. En norsk krona kostade vi tillfället 0,98 SEK.
Total kostnad för köpet inklusive courtage skrevs till 2041 SEK.

Det blev ytterligare ett nytt innehav den 9 februari och det var en av favoriterna bland bloggarna som fick plats i portföljen nämligen Zalaris. När man läser och läser om samma bolag hela tiden så är det lätt att man fastnar för det. Så nu bestämde jag mig för att ta in en liten position av bolaget i min portfölj. Det blev 100 aktier till kursen 32 NOK med samma växelkurs som i Atea köpet.
Totalt kostade mig detta inköp 3156 SEK.

Det första av tre köp den 11 februari gjordes i ABB. Där ökade jag på med ytterligare 15 aktier till kursen 139 SEK. Total kostnad inklusive courtage blev 2090 SEK. Innehavet i ABB är nu uppe i 75 aktier.

Köp nummer två blev i Atlas Copco. Det blev ytterligare 10 aktier till kursen 165 SEK och totalt kostade det mig 1654 SEK inkl courtage. Innehavet är nu uppe i 35 aktier.

Sista köpet gjordes i Omega Healtcare efter en trevlig rapport. Det blev 17 aktier till kursen 28,76 USD och växelkursen skrevs till 8,39 SEK. Total kostnad inklusive courtage 4114 SEK.

Får nog hålla mig lite lugn nu eller sälja något för att ha råd att köpa i denna takten. Frågan är om man till exempel inte ska ta smällen i HCP och skifta över ännu mer till OHI till exempel.

2 kommentarer:

  1. Apropå skifta över till OHI. Så har ju även Omega en problemkund (Genesis, ca 7% av portföljen) . Så du undviker inte det bransch specifika problemet genom att skifta över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla bolag kan få problem med hyresgäster men i olika stor omfattning.
      Nu kommer jag inte ihåg exakt men HCPs hyresgäst som har det tufft står om jag inte missminner mig för närmare 25% av HCPs intäkter.
      Och om man jämför var de två bolagen ser för utsikter för 2016 så verkar HCP så större svårigheter än OHI.
      Så i dags läget föredrar jag OHI.

      Radera