söndag 9 oktober 2016

Månadsrapport September, 2016

Det har hänt en hel del i portföljen under september.
Portfölj utveckling till att börja med har varit riktigt bra. Portföljen steg med hela 5,18% under månaden.
Den största enskilda affären under månaden var när jag släppte mitt innehav i Kinder Morgan Inc. Innehavet har hängt kvar länge men nu kände jag att det var dags att hitta på något nytt. Kinder Morgan har verkligen inte varit någon bra investering, 30 november 2012 gjordes första inköpet och trots utdelningarna som kommit in under perioden så blev investeringen en förlust på  ca 2500:- eller ca 10%. Så det hade helt enkelt varit bättre att låta pengarna ligga på ett bankkonto med 0% ränta.

Jag sålde också mitt lilla innehav i Atlas Copco, kursen har stigit kraftigt sen jag gjorde mitt köp och innehavet var väldigt lite så jag valde att sälja av det.
Jag har även sålt av aktier i Dividend Sweden i omgångar så nu har jag fått "tillbaka" mina pengar men äger fortfarande 5500 aktier i bolaget. Vi får se hur jag gör med dom men det är nog inte otroligt att jag säljer även dom till slut.

Med tanke på hur mycket pengar som kom in från försäljningarna så är det inte lustigt att det också varit en hel del köp. Jag började med att köpa lite Victoria Park, tror på affärsidén långsiktigt och trots att jag tycker det känns ganska dyrt så har jag valt att börja bygga en liten position, om kursen fortsätter att sjunka pga ränteoron så kan jag mycket väl tänka mig att öka efterhand.

Jag har också ökat lite grann i mina innehav i UTC, Nilörn Gruppen, Atea och Litium. Köpte 5 aktier i Nobina som jag tänkte bygga ett litet innehav i min dagarna efter drog kursen iväg ganska kraftigt.

När jag sålde KMI så fick vi loss en hel del pengar i KFn så det har även blivit en del utländska inköp eller norska. Det skrevs om en hel del norska bolag på vissa bloggar nyligen och utöver att jag ökade lite smått i Data Respons så valde jag att plocka in ytterligare mindre poster i två bolag och det var Byggma och RenoNorden. Byggma har jag svårt att få riktigt grepp om så det är en mycket liten post och vi får se om jag väljer att behålla bolaget eller vad som händer.
I RenoNorden finns det i mina ögon både en upp och ner sida, men sopåkare behövs alltid och lyckas de ro kontraktet i Stockholm i hamn så tror jag att det kan bli mycket intressant. Men även här är det en liten post till och börja med, riskerna finns helt klart där.
Jag köpte också några aktier i DNB som jag tycker verkar vara en mycket intressant bank.

Utöver pengarna som kom in från de olika försäljningarna och den 100-lappen som NorthWest Healtcare levererade så använde jag ytterligare 5530:- för att göra dessa inköp. Så det blev inga stora pengar instoppade i portföljen under månaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar