söndag 24 mars 2013

Utveckling vecka 12, 2013

Under veckan fortsatte portföljen att tugga på i samma riktning som tidigare under året vilket är mycket glädjande. Har precis fått besked att vi kommer få tillgång till huset vi köpt om ca 1 månad vilket har gjort att jag inte riktigt känner att jag vill investera pengar i aktie just nu utan lägga dem på "hög" på ett vanligt sparkonto tills vi ser ungefär hur mycket kostnader som huset drar med sig i ett första skede. Bland annat så är det en del ytskikt som ska fixas till och taket ska bytas så lite offerter på det måste också tas in så man vet vad allt stannar på. Sen är det en hel del små kostnader som blir rätt stora tillsammans, 1 ny ytterdörr, 3 nya lås till ytterdörrarna samt nya lås till 2 altandörrar, avfuktare till källaren, ny köksfläkt, ny fläkt i badrummet på översta plan m.m.

Utvecklingen för portföljen under veckan var som sagt fortsatt god och den steg 1,61% i värde under veckan, samtidigt så gick OMX Stockholm PI sämre och visade -1,78%. Mycket tack vare Fortum som stigit på grund av positiva nyheter angående deras skattekostnader.

Har tagit tag i bilderna som visas i inläggen för Veckorapporterna och i fortsättningen är tanken att jag ska ha en riktig graf där som visar hur utvecklingen i portföljen har sett ut för veckan, precis som den ovan.

Just nu är det tre aktier som jag funderar på att sälja då jag tycker de ser relativt högt vädrade ut och jag tror att jag kommer att kunna hitta intressantare bolag att stoppa de pengarna i framför allt med tanke på den starka kronan. Aktierna det rör är Bilia, Loomis och Peab. Även Securitas tycker jag börja bli högt värderat och jag får nog även där ta mig en liten funderar på hur jag vill göra. Men ni som läser här ibland vet säkert att från att tankarna finns i mitt huvud tills det händer något så tar det en bra stund.

2 kommentarer:

  1. Aldrig tänkt på att byta lås vid köp av bostad, men självklart!
    Är det vanligt att göra det?

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte men jag tycker det känns bra.

      Dels är det gamla lås som inte är så säkra och altandörrarna är det bara handtag på men jag vill ha så man kan låsa med nyckel så man försvårar för en eventuell ovälkommen besökare.
      Sent rent allmänt så är det rätt usel säkerhet på huset så dörrarna ska bland annat kompletteras med bakktanssäkringar och brytskydd och lite annat småpill som inte kostar så många kronor. Även källarfönsterna ska få lite omsorg..

      Om det varit en brf hade jag nog inte gjort det. Vår förening nu har stenkoll på hur många nycklar det finns till varje lgh och som jag förstått det så ska man inte kunna kopiera dem själv. Vi kommer få byta lås när vi säljer då vi tappat bort en nyckel.

      Radera