fredag 18 oktober 2013

Varför betalar man skatt?

Ibland när jag blir frustrerad ställer jag mig den frågan. Vi bestämde oss för att sätta in en spisinsatts i en av våra befintliga öppna spisar. Tänkte att det var lika bra att kontakta kommunen och kolla om det är något man behöver göra för att få det godkänt.
Efter en massa samtal då den avdelningen på vår kommun har fasta telefontider, vilket i för sig är bra så man vet när man ska ringa men det fungerar inget vidare när man skiter i att svara under telefontiderna trots att man ringer flera gånger om dagen.
När väl någon bemödade sig med att lyfta på luren så han jag inte säga mycket mer än vad jag tänkte göra innan damen i andra änden upplös mig om att jag skulle få minst 11 000 SEK i straffavgift om jag inte sökte tillstånd först. Var ju för att ta reda på hur jag skulle göra jag ringde... Efter lite diskussion fram och tillbaka så skulle hon skicka hem papperna som jag skulle fylla i och sen skulle jag bara skicka in dem så skulle det gå FORT att få ett besked.

Det är väl här jag och kommunen inte riktigt ha samma åsikt om vad som är snabbt. Nu efter nästa 6 veckor kom tillslut ett godkännande. Dvs en standard lapp där man fyllt i fastighetsbeteckning samt namn och adress. Utöver det har man också tydligt markerat att kostnaden för detta är närmare 1000 SEK. Jag har inget emot att betala en avgift för den administrativa kostnaden som tillkommer och jag tycker inte att 1000 SEK är orimligt. Det jag undrar är hur ett snabbt besked tar 6 veckor att få fram och kostar 1000 SEK. Känns ju snarare som något man gjort när man haft lite tid över. Hellre att man då säger att det kommer ta ca en månad, även om man tycker det är långtid så är man i alla fall medveten om vad som händer.

Men visst kanske jag är gnällig, finns säkert de som har haft betydligt mycket mer bekymmer. Men kombinationen av att inte svara under sina telefontider, ett tråkigt bemötande och att säga att något går fort när det tar närmare 6 veckor att fylla några papper gör mig fruktansvärt frustrerad.

Sen inser jag samtidigt att jag har fel jobb. Hade jag behandlat mina kunder på det viset hade jag snart varit arbetslös. Men vad ska man göra när det gäller kommunen där man bor? Man blir irriterad beklagar sig för någon arbetskamrat och skriver möjligen ett inlägg men vad mer kan man göra? Det är ju kommunen som styr och ställer där man bor i slutändan ändå.

Nä nu ska jag inte klaga mer, nu har jag fått mitt startbesked så nu är det bara att boka monteringen och sotaren efter det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar