torsdag 22 november 2012

Kapitalförsäkring

Har haft en kapitalförsäkring i SEB sedan i februari 2009. Den har stigit med 26,4% sedan dess utan att jag gjort något speciellt, vilket jag får säga att jag är riktigt nöjd med. Nu är det så att jag tillsammans med min sambo håller på att leta hus så jag har valt att ta ut pengarna vilket kommer kosta mig 2% av det totala beloppet (om jag förstått allt rätt) då jag tar ut den inom fem år från när den tecknades. När den avgiften är avdragen så har det ändå inneburit att värdet på kapitalförsäkringen stigit med cirka 23,5%.
Nu vet jag inte hur börsen har utvecklats sen dess och det kanske inte är så imponerande resultat om man jämför med det. Men jag jämför med att pengarna innan kapitalförsäkring skapades var till stor del insatts på ett vanligt e-sparkonto på Swedbank samt några fonder bland annat kapitalinvest, allemansfonden samt någon Indien-fond jag köpte själv som jag helst vill glömma.

Nu är ju dock frågan vad jag ska göra med pengarna innan de ska användas till en kontantinsatts?
Eftersom jag förhoppningsvis inom en inte allt för snar framtid kommer använda dessa pengar så vill jag inte krångla till det för mycket utan antingen får det bli ett sparkonto i antingen Avanza eller via Swedbank eller någon räntefond eller dylikt med låg risk.
Någon som har något förslag?

Själv har jag funderat på antingen ett sparkonto+ på Avanza eller Spiltan räntefond.



I vilket fall så ska vi inom en vecka få titta på ett hus som vi är intresserad av så det är inte omöjligt att det får en snabb och enkel lösning.

4 kommentarer:

  1. I september gjorde jag ett inlägg i min blogg och listade de sparkonton med högst ränta. Just nu är det Hoistspar med 3,15% ränta. Jag satt in ett mindre belopp igår för att testa.

    /Booban

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ska läsa det inlägget senare.
      Berätta gärna vad du tycker om Hoistspar när du haft det ett tag.

      Radera
  2. 2,75% hos SBAB
    kan öppnas med vanlig Bankid....

    JG

    SvaraRadera