fredag 30 november 2012

Köpt Kinder Morgan Inc (KMI)

Gjorde mitt andra inköp för veckan tidigare idag. Det blev mitt första innehav utanför Norden och inköpet skedde i Kinder Morgan Inc. Jag fortsatte på den inslagna vägen och köpte en mindre post och inklusive courtage stannade priset på cirka 35 USD. Bolaget har nyligen varit nere på lägre nivåer men precis som med Loomis kom jag inte till skott då heller. Men i vilket fall som är jag intresserad av att öka mitt innehav senare till vilket pris vet jag dock inte.

Kinder Morgan Inc har utdelning kvartalsvis och just nu ligger utdelningen på 0,36 USD varje kvartal. De tror även att de kommer kunna höja utdelningen med 12,5% per år till 2015. Med dagens utdelning blir direktavkastningen cirka 4,11%. Eftersom jag handlat aktierna i en ISK så ska det bli spännande om jag lyckas reda ut hur det fungerar med källskatten men som jag förstår det måste jag själv ta upp det i deklarationen i framtiden. Men det blir ett senare bekymmer.

2 kommentarer:

  1. Igen dålig avkastning för ett Amerikanskt bolag, de flesta stabila företag ligger runt 2% eller mindre tror jag. Mycket nyheter om hur USA kommer att bli enenergi gigant i framtiden också.

    Vet du om Kinder Morgon är involverade i detta "oil sands" projekt som kommer att byggas från Kanada till USA?

    Har du funderingar om den förväntade skattehöjning som kommer att ske på utdelningar i USA? Många företag kommer att höja utdelningar tills lagen blir verklig som då kanske kommer att sänkas. Blir intressant att läsa på alla bloggar om hur det fungera med källskatten när tiden är inne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. *Vet faktiskt inte. Läste något om någon pipeline som skulle byggas i Edmonton eller nåt sånt, men om det har med det projektet att göra vet jag inte.
      *Läste om skattehöjningen någon dag innan jag köpte men kände att det inte var något större problem. Som du säger är ju risken att utdelningen då sänks men då räknar jag med att de pengarna i stället används till att höja kursen istället...
      *Lite nervös inför den där källskatten, gäller att inte glömma bort den när det är dags att deklarera...

      Radera