fredag 28 december 2012

Hur blir man av med kontanterna?

Fick lite pengar i jul av mina morföräldrar och kände att eftersom jag inte använder kontanter särskilt ofta så kunde jag lika väl sätta in dem på kontot. Tog med mig sedlarna, min burk med lite småpengar samt ca 90 Euro i sedlar som blev över efter förra årets utlandssemester.

Tänkte att jag gör som vanligt och tar en promenad in till Swedbank i stan som jag gjort tidigare dvs använder deras apparat för att sätta in sedlar och mynt på. Kommer in där och inser att de byggt om och hela disken är borta och det är ersatt med två nya automater en för uttag och en för insättningar. Stod lite i kö och kom fram till maskinen och tryckte in kort och stoppa in sedlarna som räknades upp så fint och sattes in på kontot. Men vad skulle jag göra med mina kära mynt? Det gick ju inte sätta in dem på den nya automaten som jag gjorde med den gamla utan den funktionen var bort plockad. Fattar inte vad man ska ha en bank till när de inte hanterar pengar. Får bli allvarliga funderingar på att byta bort Swedbank mot en riktig bank!

Orkade inte ens försöka tar reda på hur jag skulle göra med mina Eurosedlar utan jag får väl komma på något nytt sätt att bli av med dem. Någon som har något förslag som inte kostar massor? Kan Forex vara ett alternativ eller?

Angående de där mynten så blev i alla fall butiken som ligger grannen med banken glad när jag gick in till dem och betalade över 100 kronor med bara små mynt. Skönt att i alla fall någon vill ha dem.

4 kommentarer:

  1. och jag som älskar kontanter! Vår swedbank har även en myntmaskin för insättningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många säger ju att det år svårare att hålla kolla på sina pengar när man betalar med kort än kontanter. Men jag är precis tvärtom... När jag betalar med kontanter försvinner bara pengarna och jag köper en massa skit men när jag betalar med kort har jag en jäkla koll på vad jag använder mina pengar till.

      Avundsjuk på dig och ditt Swedbankkontor själv har jag över 150 SEK i bara enkronor kvar att använda, men jag får kämpa på för att bli av med dem :)

      Radera
  2. Eurosedlar ska du behålla för nästa resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror ju inte nästa resa blir de närmaste 5 åren. Men det lutar åt att de får ligga kvar i lådan tills dess.

      Radera