söndag 24 april 2016

Sålde lite i veckan som gick

Som rubriken antyder så har jag gjort några mindre försäljningar under veckan för att fri göra kapital till i mina ögon bättre investeringar. Här kommer en sammanfattning av försäljningarna och sen återkommer jag med en sammanfattning av köpen senare.

Har sålt mitt innehav i Delarka Holding. När direktavkastningen sjönk ner under 7% tycker jag inte längre det var värt risken då det finns andra "vanliga" aktier som har fin utdelning och känns avsevärt mycket tryggare med en bättre möjlighet till en fin kursutveckling utöver direktavkastningen.
Mitt första köp gjorde jag i april förra året sen köpte jag flera gånger fram till slutet av maj, kursen var då mellan 113,5 och 111,75 SEK vilket gjorde att jag hade ett GAV (inkl courtage) på 113 SEK.
Nu när jag sålde lyckades jag få 118,5 SEK för mina aktier samt att jag mottagit utdelning under perioden.
Avkastning exkl utdelning: 4,63%
Avkastning inkl utdelning: 11,71%
En helt okej avkastning med tanke på hur börsen gått. Dock så har det ju dragits lite ISK-skatt också som inte syns här. Då jag endast ägt 35 aktier så blev vinsten inte mer än 463 SEK, men det är pengar det också. (courtage är med räknat i alla siffror)

Sålde ytterligare ett av mina en fastighetsbolag och denna gången var det Kallebäck som fick stryka på foten. Ungefär är argumentationen den samma. Det finns helt enkelt andra "vanliga" aktier som är mer intressanta och som har mer potential. Dock tycke jag personligen att Kallebäck är mer intressant än Delarka men samtidigt så tror jag risken något är större, kan inte sätta fingret på exakt varför men magkänslan säger det.
Precis som med Delarka så började jag köpa in mig i april förra året och köpte på mig flera gånger fram till slutet av maj. Totalt blev det 35 aktier här också till ett GAV på 117,17 SEK. Nu när jag sålde fick jag 118,75 SEK för mina aktier i bolaget, samt att jag mottagit utdelning under perioden.
Avkastning exkl utdelning: 1,1%
Avkastning inkl utdelning: 9,63%
Inkl utdelningen en helt okej avkastning. Vinsten blev till slut 395 SEK. (courtage är med räknat i alla siffror)

Nu har jag bara ett en fastighetsbolag kvar i portföljen och det är Saltägen, kanske det bolaget med störst risk men också högst utdelning. Sitter fortfarande och funderar på hur jag ska göra där men just nu sitter jag still.
Ska fixa till en inlägg om veckans köp också, men det får bli ikväll.

2 kommentarer:

  1. Fin blogg och lägg gärna upp portföljen i tabellform, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka komma ihåg det nästa gång jag uppdaterar portföljen.

      Radera