söndag 3 juli 2016

Köpt och sålt under slutet av juni

Sitter här och orkar inte ta tag i månadssammanställningarna. Men jag tänkte att jag i alla fall kunde göra en sammanfattning av mina köp och sälj under den andra halvan av juni. Senaste inlägget kom den 18 juni och lite grann har det hänt i portföljen sen dess.

Sålde AcadeMedia på båda kontona jag fick tilldelning. Totalt 200 aktier var det. Planen var att sälja direkt men det kom lite annat i vägen. Men veckan efter blev det sålt och en fin vinst. Hälften av aktierna tecknades på en vanlig depå, men jag utnyttjade vinsten till att kvitta bort lite förluster sen gammalt. Bland annat köpte jag på mig Shamaran 2012 när jag precis började med aktier. Nu fick jag chansen att kvitta bort förlusterna och blev av med halva innehavet. Förra året lyckades jag kvitta bort förlusterna i Ginger Oil och PA så nu är det bara lite kvar i Shamaran.
Teckningen gav i alla fall en fin vinst på 3 072 SEK eller 38,75%.
20 juni sålde vi 200 aktier till kursen 55,5 SEK. (Totalt 11 072 SEK efter courtage)


Köpte också på mig lite Nordea igen. Känns som jag kommit upp i en lagom storlek nu men fortsätter aktien ner en bit under 70 igen så ökar jag nog lite. Även om det kan bli en tuff tid nu så tror jag Nordea precis som övriga storbanker i Sverige på sikt kommer ha en fin utveckling.
23 juni köpte vi 50 aktier i Nordea till kursen 74,5 SEK. (Totalt 3 734 SEK inkl courtage)
27 juni köpte vi 25 aktier i Nordea till kursen 68 SEK. (Totalt 1 704 SEK inkl courtage)


Dubblade också vårt lilla innehav i Nilörngruppen.
23 juni köpte vi 50 aktier till kursen 42,90 SEK. (Totalt 2 150 SEK inkl courtage)


Bonheur har varit en av mina sämre investeringar. Tankarna har gått fram och tillbaka men till slut bestämde jag mig för att jag tror att jag kan få bättre avkastning på mina pengar någon annan stans än här. Det blev helt enkelt dags att bita i det sura äpplet och svälja en förlust på 57,5% eller i kronor räknat 8 302 SEK. Har fått utdelning på 1290 SEK som lindrat förlusten något. Men det svider alltid ändå. Men förhoppningsvis har jag lärt mig många saker som hjälper mig i framtiden.
24 juni sålde vi 130 aktier till kursen 47,4 NOK. (Totalt 6 118 SEK efter courtage)


Ett nytt bolag togs in i portföljen och det var Sampo. Kikat på bolaget ett bra tag och när det föll en del efter Brexit så passade jag på att göra ett köp. Bolaget är ju storägare i Nordea vilket ökar min exponering där vilket också har fått mig att avvakta med att köpa mer Nordea just nu som jag skrev tidigare.
27 juni köpte vi 25 aktier till kursen 35 EUR. (Totalt 8 298 SEK inkl courtage)


Det var inte det enda bolaget som var nytt efter brexit utan även Investor trillade in i portföljen. Ett investmentbolag som jag gärna vill äga men som alltid känns lite dyrt. Nu har jag gjort ett första köp och förhoppningsvis kan jag fylla på efterhand.
27 juni köpte vi 25 aktier till kursen 265 SEK. (Totalt 6 642 SEK inkl courtage)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar