tisdag 5 januari 2016

Sammanfattning av 2015

Jag kör en kort sammanfattning av årets utveckling i portföljen. Lika bra att köra en korten för annars lär det inte bli gjort. Köket tar mycket tid nu och sen är jobbet igång igen. Totalt gick portföljen bra under året. Den stannade på ett plus på 13,78% vilket känns mycket bra. Sämre än 2014 men jag är nöjd i alla fall. Det finns både bolag som går bra och dåligt. Bra får man säga att till exempel Protector Forsikring och D. Carnegie har gått bra. Två riktiga sänken finns det också som, Vardia kraschade i början av året vilket syns tydligt i grafen. Sen har många bolag tappat sen toppen i maj men nästa riktiga krasch kom när Kinder Morgan sänkte sin utdelning ordentligt.
Man lär sig nytt hela tiden, tror att Vardia kan värderas upp under 2016 redan men jag har långt kvar innan jag ligger på noll igen. Tror även Kinder Morgan har en framtid men den ligger nog ett antal år bort, först måste de få ordning på sina finanser och minska risken, får sitta stilla i båten och se vad jag ska göra med bland annat dessa två under 2016.

Utdelningsmässigt har året återigen varit en framgång men det kommer ett annat inlägg om utdelningarna senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar