tisdag 19 januari 2016

Skuld- och Räntekvot (Uppdatering)

Då var det dags för mina små räkneövningar igen. Jag räknar normalt sett ut vår skuld- och räntekvot baserat på våra grundlöner. Men när ett år har gått så brukar jag underhålla mig med att räkna ut dem på våra totala löner under året också. Men i år så kör jag en extra vända där jag kör en uträkning på de totala inkomsterna också. Nu när vi börjar få snurr på utdelningar och liknande så börja det påverka en del också.

Jämfört med förra inlägget så har det inte hänt något när vi räknar mot våra grundlöner då inkomsterna är desamma precis som lånen:
Skuldkvot: 136,3%
Räntekvot: 4,72%
Räntekvot (efter ränteavdrag): 3,30%

När vi räknar mot våra totala löner för 2015 så blir det en rejäl skillnad:
Skuldkvot: 123,06%
Räntekvot: 4,26%
Räntekvot (efter ränteavdrag): 2,98% 

När vi räknar mot den totala inkomsten jämfört med den totala lönen för 2015 så är skillnaden inte lika stor men fortfarande märkbar:
Skuldkvot: 116,85%
Räntekvot: 4,04%
Räntekvot (efter ränteavdrag): 2,83%

Någon inom en inte för avlägsen framtid så hoppas vi att det ska stå 0% överallt men fram tills det sker så är jag nöjd att vi inte sitter hårdare i skuldfällan än var vi gör.
Nästa gång det blir dags för uppdatering skulle jag gissa på är när det är dags för löneförhandlingar igen och någon av oss får klart med sin nya lön. På mitt jobb brukar det dröja så jag vet inte om det ens är lönt att hoppas på att det blir klart under våren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar