tisdag 14 augusti 2012

Analys av FastPartner

Efter ett litet avsteg med en analys av Securitas är vi tillbaka och fortsätter att titta på fastighetsbolagen. Denna gång har turen kommit till FastPartner som ska analyseras, detta är ett bolag jag varit lite nyfiken på ett tag så det ska bli spännande och se hur det står sig i konkurrensen. Jag har använt mig av årsredovisningen för 2011 samt Q1-rapporten för 2012. Egentligen borde man kanske väntat in Q2-rapporten som kommer 20120823 men nu är det försent för det. (Utförd 20120812)

Om bolaget:
Var inte världens lättaste bolag att hitta information om men lite lyckades jag i alla fall få fram. Bolaget bildades 1987 av bland annat Skanska, ICA och Skandia.

Den överlägset största marknaden är Storstockholm men det finns hyfsat stora innehav i Göteborg och Gävle också, i den sist nämnda staden har man också stärkt sin ställning under 2012. Framför allt är företaget inriktat på kontor men i Gävle finns det en hel del bostäder i beståndet också.

Företaget växte ganska kraftigt under 2011 och verkar som jag tolka det vilja fortsätta att växa under 2012.

Mina krav:
1. Stabilt företag med tillräcklig storlek. Resultat: Ja
Företaget grundades 1987, börsnoterades 1994 och återfinns på Mid Cap Norden.

2. Tillräcklig storlek på sin marknad. Resultat Nja
Betydligt mindre än de tre föregående bolagen och det känns lite litet. Samtidigt så växer bolaget bra och fortsätter leverera. Under 2011 fastighetsvärdet med 900 miljoner och uppgick till nästan 6 miljarder och antalet fastigheter ökade från 85 till 107.

3. Stabil vinst och intjäningstillväxt. Nja
Intjäningstillväxten har ökat mycket bra över en 10 års period. Samtidigt så var det en förlust under 2008 och en relativt svag vinst under 2009. Innan det så levererade företaget mycket stabila och bra resultat mellan 2005 och 2007 och följde upp de två svaga åren 2008-2009 med ett väldigt bra 2010.

4. Stabilt ROE. Ja
Klarar kravet även om det är precis.

5. Är ej beroende av yttre faktorer eller nya produkter. Ja
Är inte mer beroende än något annat bolag av ytterfaktorer. Men självklart finns det risker och ibland är det en fördel att vara liten och andra gånger en nackdel.

6. Stabil utdelning. Ja
Utdelning sen 2002 som stigit efterhand. Behöll en relativt hög utdelning under både 2008 och 2009 som var svaga år.

7. P/E. Ja
Vinsten per aktie 2011 var 4,43 SEK. Resultatet för Q1 2012 var nästan dubbelt så bra som för 2011. Tycker det är mycket svårt att uppskatta vinsten för 2012 med tanke på de nya fastigheterna man har nu. Men jag räknar med att vinsten kommer stiga med tanke på resultatet i Q1 men jag håller mig ändå ganska försiktig och räknar på en vinst på 4,50 SEK. Räknat på en aktiekurs på 60 SEK så ger det ett P/E på strax över 13.

8. Soliditet/Skuldsättning. Ja
Hade gärna sätt något bättre resultat på soliditeten men klart över kravet.

9. Bra ägarbild. Ja
En ägare med över 70% och det känns helt okej.

10. Trovärdig företagsledning. Ja
En sökning på google gav inget speciellt.

Resultat: 8 Ja, 2 Nja, 0 Nej

Slutsats:
FastPartner är ett litet mindre fastighetsbolag som har levererat bra resultat och växt ganska rejält under 2011 och fortsatt växa under 2012. Direktavkastningen ser bra ut och det känns inte omöjligt att utdelningen höjs under de närmaste åren.

Mycket kan självklart förändras här när Q2-rapporten men det ska samtidigt bli intressant att se hur vinsten och resultatet är för första halvåret 2012. Skulle inte förvåna mig om jag skulle få chansen att ändra min uppskattning av vinsten för 2012 och justera den uppåt men vem vet.

Utöver en relativt intressant portfölj med fastigheter sitter FastPartner även med en hel del projekt i sin portfölj. Bland annat 60 000 kvm i Västberga för lättare industri och kontor, hundratals lägenheter i Bromsten och en del intressanta projekt i Gävle. Självklart är det svårt att gissa när dessa projekt är klara om dom ens bli klara i FastPartners regi men i mina öron låter de mycket trevliga med stor potential.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar