torsdag 2 augusti 2012

Sammanställning av mina tankar om de tre byggjättarna

En sammanställning av de tre byggjättarna och analyserna jag publicerat i veckan. För att få en liten överblick går jag igenom kraven och sätter poäng baserat på viket resultat de fick, ett högst ovetenskapligt test men det blir lättare att skilja på dem då.
Ja = 2 poäng, Nja = 1 poäng, Nej = 0 poäng.

1. Stabilt företag med tillräcklig storlek.
*NCC - Ja - 2 poäng
*Peab- Ja - 2 poäng
*Skanska Ja - 2 poäng
Kommentar: Alla är noterade på Large Cap Norden och riktiga byggjättar som är stora och stabila. Så alla uppfyller mitt krav.

2. Tillräcklig storlek på sin marknad.
*NCC - Ja - 2 poäng
*Peab- Ja - 2 poäng
*Skanska Ja - 2 poäng
Kommentar: Som sagt tre enorma bolag som alla har stabila marknadsandelar och är stabila på de marknaderna där de är verksamma. Så även här uppfyller alla mitt krav.

3. Stabil vinst och intjäningstillväxt.
*NCC - Nej - 0 poäng
*Peab- Ja - 2 poäng
*Skanska Nej - 0 poäng
Kommentar: Intjäningstillväxten för samtliga bolag har ökat okej och uppfyller mina krav. Dock så blir det nej på både NCC och Skanska då dessa hade förlust år i början av 2000-talet och jag kräver vinst de senaste 10 åren i rad men om några år är det inte omöjligt att både Skanska och NCC uppfyller kravet.

4. Stabilt ROE.
*NCC - Ja - 2 poäng
*Peab- Ja - 2 poäng
*Skanska Ja - 0 poäng
Kommentar: Samtliga företag uppfyller mitt krav utom något som helst problem.

5. Är ej beroende av yttre faktorer eller nya produkter.
*NCC - Nej - 0 poäng
*Peab- Nej - 0 poäng
*Skanska Nej - 0 poäng
Kommentar: Samtliga bolag är i byggbranschen och påverkas mycket av ekonomin i övrigt därför väljer jag att sätta nej på samtliga här. Däremot tycker jag inte att de drabbas så hårt så jag trodde du skulle göra och det finns många andra branscher som är minst lika känsliga.

6. Stabil utdelning.
*NCC - Ja - 2 poäng
*Peab- Ja - 2 poäng
*Skanska Ja - 2 poäng
Kommentar: Samtliga bolag är stabila utdelar som åtminstone har delat ut hela 2000-talet.

7. P/E
*NCC - Ja - 2 poäng
*Peab- Ja - 2 poäng
*Skanska Ja - 2 poäng
Kommentar:  Samtliga bolag uppfyller mitt krav på P/E som inte är allt för högt.

8. Soliditet/Skuldsättning
*NCC - Nej - 0 poäng
*Peab- Nja - 1 poäng
*Skanska Nja - 1 poäng
Kommentar: Inget av bolagen uppfyller Grahams krav på Tillräcklig Finansiell Styrka. Däremot får både Skanska och Peab Nja eftersom de har en soliditet som är väldigt stabil och nästan uppfyller kravet där, däremot så få NCC Nej då de inte är tillräckligt stabila på soliditeten heller.
 
9. Bra ägarbild.
*NCC - Ja - 2 poäng
*Peab- Ja - 2 poäng
*Skanska Ja - 2 poäng
Kommentar: Samtliga bolag har stora och stabila ägare som har varit med länge och är långsiktiga.

10. Trovärdig företagsledning.
*NCC - Nja - 1 poäng
*Peab- Nja - 1 poäng
*Skanska Ja - 2 poäng
Kommentar: Samtliga bolag verkar har rena personer som leder dem i dags läget. Dock så får både Peab och NCC svagare betyg här. Peab på grund av att de väldigt nyligen varit inblandade i mutskandaler och NCC på av sina bekymmer med äldre kartellskandaler och även hur man hanterade de fuktproblemen man hade i sina nyproduktioner för några år sedan. Skanska får ett svagt Ja då jag tycker deras kartellskandaler är så långt bak i tiden att de nästan är preskriberade. Tycker inte det är allt för lätt att hitta alla skandaler och andra problem så det kan vara så att jag missat någon och kanske till och med Skanska kanske skulle haft ett sänkt betyg Nja.

Totalt antal poäng:
NCC - 13 poäng
Peab - 16 poäng
Skanska - 15 poäng

Slutsats:
Så det man kan konstatera är att det är ganska jämnt mellan alla bolag men att Skanska och Peab är lite före NCC. Så NCC kommer jag i dagsläget inte ta upp på min bevakningslistan men jag kommer fortsätta att ha kvar både Peab och Skanska där. Framför allt Skanska intresserar mig då de inte bara är stora i Norden utan också stora i USA. Det var allt jag hade att komma med när det gäller byggjättarna denna gången men jag kommer helt klart fortsätta att uppdatera mig på alla med jämna mellanrum framför allt då jag har Peab i portföljen så vill jag ha koll på vad som händer dels med dem men även med deras konkurrenter.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Och kom ihåg att jag är en fullständig amatör så ta inte mina tankar som någon sanningen eller något investeringstips utan gör en egen analys och skapa er en egen uppfattning innan ni väljer att investera i ett bolag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar