måndag 30 juli 2012

Analys av Peab

Tänkte fortsätta mitt analyserande med att publicera en ganska ny analys (gjord 20120721) av Peab som är ytterligare ett av bolagen som återfinns i min nuvarande portfölj.

Om bolaget:
Peab är en nordisk byggjätte som startades i Sverige 1959. Men först 1970 startades en byggavdelning. Peab fick sitt nuvarande namn 1993. I dags läger så är Peab ett bygg- och anläggningsföretag efter att de i början av 2000-talet knoppade av sin fastighetsverksamhet och delade ut den till sina aktieägare.

Stora konkurrenter för Peab i Sverige är framför allt Skanska och NCC.

Mina krav:
1. Stabilt företag med tillräcklig storlek. Resultat: JA
På börsen sen 1989 och noterat på Large Cap.

2. Tillräcklig storlek på sin marknad. Resultat Ja
Har en stabil position på marknaden och är en av nordens byggjättar.

3. Stabil vinst och intjäningstillväxt. Ja
Har gjort vinst varje år åtminstone sen år 2000 men påverkas kraftigt av de ekonomiska läget i världen. Intjäningstillväxten har ökat med 40% de senaste 10 åren vilket är klart godkänt.

4. Stabilt ROE. Ja
Ett 5-års snitt på 17%, dock ett svagt 2011 på 11%.

5. Är ej beroende av yttre faktorer eller nya produkter. Nej
Går ekonomin dåligt och företagen inte gör lika stora vinster och håller hårdare i sina slantar så drabbar det alla byggbolag och där ingår Peab. En svagare ekonomi märks väl på Peabs resultat.

6. Stabil utdelning. Ja
Bolaget har haft utdelning hela 2000-talet och inte haft några kraftiga sänkningar.

7. P/E. Ja
Ett P/E på 12 med dagens kurs ser inte allt för illa ut så det kan jag utan problem leva med.

8. Soliditet/Skuldsättning. Nja
Soliditeten ligger på 25% vilket är under mitt krav på 30% men samtidigt så är den väldigt stabil där och var så sent som 2009 uppe på 29% så detta kan jag leva med. Uppfyller inte heller Grahams krav på Tillräcklig Finansiell Styrka vilket vad jag kan se är genomgående för alla byggföretag mer eller mindre.

9. Bra ägarbild. Ja
Familjen Paulsson är storägare och äger ungefär hälften av aktierna och har ett stabilt och långsiktigt ägande.

10. Trovärdig företagsledning. Nja
Skulle gärna sätta ett Ja här men i bakhuvudet sitter mutskandalerna som Peab har varit inblandade i på senare år, så jag har inte något enormt förtroende för ledningen för tillfället utan vill se några år utan en massa skandaler innan det blir ett Ja.


Resultat: 7 Ja, 2 Nja, 1 Nej

Slutsats:
Peab är ett bolag som jag gärna har kvar i portföljen i ytterligare ett tag. Känns som ett stabilt bolag som jag hoppas kan hålla fast vid sin utdelning och sakta öka den och bli en av de stabila avkastarna i min portfölj även i lite sämre tider.

Hittills i år har Peab släppt en rapport för första kvartalet som visade ett lite bättre resultat än föregående år. Och nu i mitten av mars kommer en ny rapport som ska bli intressant att följa. Håller tummarna för att resultatet matcher föregående års i alla fall.

Är som sagt nöjd med mitt innehav i Peab i dagsläget. Skulle gärna ha lite mer pengar investerade i byggsektorn i framtiden men innan det blir några nya inköp där ska jag åtminstone hinna analysera Skanska och NCC innan plus att analysen av Peab ska uppdateras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar