söndag 15 juli 2012

Ett första försök att blogga

Jag ska ge mig på ett första försök att blogga vilket kan bli en intressant upplevelse.

Min tanke är att blogga om mitt ganska nya intresse för aktier och investeringar. Tidigare har jag bara funderat på att prova det under många år men efter lite påtryckningar från en vän så öppnade jag ett konto på Avanza och förde över lite pengar dit i början av maj.

Ganska snabbt så har man ju insett att man måste lära sig att läsa på bolag och inte bara lyssna på tips från vänner. Det första tipset jag fick var att skapa 2 portföljer, en för de lite mer "seriösa" investeringarna och ett för "chansningar". Jag följde tipset och skapade två olika.

I min första portfölj så köpte jag efter tips Bilia och KappAhl, det var ju två bolag som man kände igen så det kändes ju bra även om jag ganska snabbt insåg att KappAhl kanske inte riktig var ett så stabilt bolag som jag trodde. Själv fyllde jag på med två egna investeringar nämligen Peab och Kungsleden två stora bolag som jag kände till bra genom jobbet. Kan ju inte påstå att det varit några kanoninvesteringar så här långt men sakta men säkert så kan det nog bli bra.

I den andra portföljen följde jag till att börja med 2 tips. Att köpa PA-Resources som enligt uppgift snart skulle vända och Ginger Oil men exakta samma argument. Så utan någon som helst egen analys eller eftertanke köpte jag små poster i båda dessa bolag. Efter ytterligare ett kort tag fyllde jag på med SharMaran efter tips från en vän. Kan säga så mycket som att min chansportfölj kommer nog inte fyllas på mer den närmaste tiden i alla fall.

Nu när jag studerat andra bloggar, böcker m.m. har jag kommit fram till att det som kommer passa mig bäst är stora stabila bolag med en stabil utdelning som man kan öka sina innehav i när man tycker det är billigt och har ekonomi för det. Och har aldrig varit så nöjd som när jag upptäckte att jag fått utdelning från Peab :)

Så här långt  ser det inte allt för ljust ut. Min vanliga portfölj ligger på ca -8% medan börsen tappat 2 för att inte tala om min chansportfölj som ligger på -15%.

Så man kan säga att jag ganska snabbt lärde mig en läxa att inte bara köpa hejvilt men som tur är så var jag feg och köpte bara för mindre summor så läxan blev inte allt för dyr i alla fall.

Nu ska jag ut en runda i skogen och plocka blåbär...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar