onsdag 18 juli 2012

Bilbranschen på väg att ta tvärstopp igen?

Man är ju lite orolig för det. Själv har man ju Bilia i portföljen och vid förra krisen så hade aktien ett värd på mellan 15-20 kr vid årsskiftet 2008-2009. Sen mitt inköp så har aktien tappat 7% och frågan är om man ska kliva av och lämna med en förlust och köpa in sig i något annat bolag istället eller om man ska ligga kvar med is i magen och se vad rapporten den 26 juli visar?...

Tror det får bli det senare man kanske rent av ska vänta in en riktigt kris med ett kursras som följd och försöka snitta ner sig ordentligt? Efter att ha läst lite snabbt så verkar ju utdelningen i bolaget i alla fall vara ett ganska trevligt kapitel. Om man tittar på utdelningen mellan 2007 och 2011 så har den varit 32,5 kr alltså 6,5 kr i snitt per år och räknar man med en aktiekurs på 95 som jag köpt in mig för blir det ju inte allt för tråkiga siffror.

Däremot så kan man ju fråga sig hur stora risker det är i bilbranschen och om Bilia klarar en längre kris utan att ta in nytt kapital eller behöva göra andra akuta åtgärder. Får nog helt enkelt bli så att jag kollar in Bilia på djupet senare när rapporten har kommit och så får jag försöka skapa mig en ny fräsch bild av företaget och dess framtid.

Fram tills dess hoppas jag på en kanonrapport och ett kursrace upp på tresiffrigt i alla fall... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar