torsdag 26 juli 2012

Rapport från Bilia

Som väntat var det ingen munter rapport för första halvåret 2012 som Bilia kom med. Och kursen föll ganska kraftigt omgående och vid stängning så hade den backat med 4.35%. Själv köpte jag in mig efter förra rapporten och utdelningen till vad jag då tyckte var ett skapligt pris och med en förhoppning om att marknaden för framför allt service delen skulle förbättras avsevärt vilket den absolut inte har gjort. Egentligen är enda ljusglimten att begagnat försäljningen ser bättre men precis som det nämns i media är det ganska normalt när efterfrågan på nya bilar sjunker.

Det jag fastnade för i rapporten var mest det negativa som följer under:
- Vinsten per aktie sjönk till 3,40 SEK från 10,10 SEK förra året. Vilket om vinsten håller i sig skulle innebära en vinst på ca 6,8 SEK för helåret och om utdelningen ligger kvar på ca 50% blir det ca 3,50 SEK/aktie i utdelningen vilket är en kraftig sänkning.
- Rörelseresultatet sjönk kraftigt från 239 miljoner till 133 miljoner.
- Efterfrågan på service har varit låg även om den enligt uppgift har stigit för juni och juli vilket måste se som en av de positiva punkterna.
- Bedömningen som görs är att efterfrågan på nya bilar under Q3 kommer vara sämre än föregående år så en försämring av resultatet från det är troligen att vänta.

Även om utdelningen kommer att sjunka kraftigt så skulle en utdelning på 3,5 SEK ge en hyfsad direktavkastning på mitt inköps pris på 95 SEK tyvärr tror jag att aktien kommer att fortsätta ner och jag kommer att försöka snitta ner mig efterhand.
Positivt är också att den norska marknaden går bra eller åtminstone stabilt tyvärr så ser det inte lika bra ut varken på den svenska eller norska marknaden.

Tyvärr tror jag personligen inte heller att nybilsförsäljning kommer att ta fart utan den man få försöka hoppas på är att service ingången ökar och att begagnat försäljningen fortsätter att visa positiva resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar