söndag 21 oktober 2012

Analys av Loomis

Har på slutet börjat få upp ögonen för värdetransportbolaget Loomis. Därför har jag nu gjort en liten analys enligt mina krav för att se om det är ett bolag som kan passa i min portfölj. Jag har använt mig av årsredovisningen för 2011 samt Q2 rapporten för 2012. (utförd 20121021)
Om bolaget:
Bolaget börsnoterades först under 2008 då det knoppades av från Securitas och delades ut till dess aktieägare. Men i grunden har bolaget en betydligt mycket längre historia än så. Ursprunget till Loomis i Sverige är Nattvakt i Helsingborg som bildades 1934 av Erik Philip-Sörensen.
Grunden för Loomis i USA las redan under guldruschen i Kalifornien under 1850-talet. Redan 1852 bildades Wells Fargo & Co. Sen har det skett många turer hit och dit och uppköp innan Securitas köpte upp Loomis, Fargo & Co 2001 och införlivade det i bolaget Securitas Cash Handling Services. När Securitas delas upp i fyra säkerhetsbolag 2006 byter Securitas Cash Handling Services namn till Loomis.

Loomis jobbar med vädertransporter och kontanthantering i Europa Sydamerika och USA. I Sydamerika finns man i dagsläget bara i Argentina. I Europa jobbar man i Danmark, Finland, Frankrike, Norge, Portugal, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Turkiet och Österrike.

Mina krav:
1. Stabilt företag med tillräcklig storlek. Resultat: Ja
Bolaget finns noterat på OMX Stockholm Mid Cap. Bolaget börsnoterades först under 2008 då det knoppades av från säkerhetsföretaget Securitas. Dock så har bolaget en lång och gedigen historia både i Sverige och USA. I USA sträcker den sig hela vägen tillbaka till 1850-talet och i Sverige till 1930-talet.

2. Tillräcklig storlek på sin marknad. Resultat Ja
Loomis är verksamt på 14 europeiska marknader samt USA och Argentina. På de marknader där man är aktiva uppskattar Loomis att man har cirka 25% av marknaderna. Loomis mål är att vara nummer ett eller två på alla aktiva marknader och för att uppnå detta planerar man både förvärv i Europa och USA. Utöver detta är målet att ta sig in på två nya marknader varje år och för tillfället är siktet inställt på övriga europeiska marknader samt Latinamerika där man er stor potential.

3. Stabil vinst och intjäningstillväxt. Ja
Vinsterna har varit stabila sen 2008 och har ökat lite grann. Eftersom det är så kort tid sen bolaget delades av från Securitas och blev helt fristående så har jag valt att inte göra någon uträkning på intjäningstillväxten.

4. Stabilt ROE. Ja
Ser väldigt stabilt ut. Sen 2008 ligger snittet på 15% och endast ett år har varit under 15% och då stannade den på 14,2%.

5. Är ej beroende av yttre faktorer eller nya produkter. Ja
Loomis produkt är stabil och det krävs ingen större utvecklingen. Inte heller ekonomin i stort påverkar så mycket då kontanter alltid behövs. Oberoende undersökningar visar också att kontantanvändningen i Europa har ökat med i snitt 8% per år sen euron kom och i USA har den ökat med i snitt 4% per år de senaste tio åren.

6. Stabil utdelning. Ja
Sen 2008 har det kommit utdelning varje år och den har också höjts varje år.

7. P/E. Ja
Jag har räknat på en kurs på 90 SEK, sen tog jag 3 års snittet på vinsten vilket blev 6,9 SEK och det ger ett P/E på 13. När jag tittar på siffrorna för 2012 så här långt så tror jag att man kan överträffa det. Panaxias konkurs lär också hjälpa till då man redan tagit fler stora kunder där ifrån och det kan vara ännu mer på gång.

8. Soliditet/Skuldsättning. JA
Ser bra ut. Har legat stabilt över 30% ändå sen avknoppningen från Securitas. Snittet sen dess ligger på stabila 37%.

9. Bra ägarbild. Ja 
De två största ägarna sitter på över 42% av rösterna. Vad jag kan se lite snabbt verkar det vara två stabila och långsiktiga ägare.

10. Trovärdig företagsledning. Ja
Ja, sen man delades från Securitas har jag inte sätt något speciellt. Strax innan det i slutet av 2007 fick Loomis sitt tillstånd indraget i Sverige och i samband med det valde Securitas att ge den dåvarande VDn Håkan Eriksson sparken. Jag har inte grävt så djupt så det är möjligt att man kan hitta mer spännande om man vill lägga lite tid på det.


Resultat: 10 Ja, 0 Nja, 0 Nej = 20 poäng

Slutsats:
Loomis är ett bolag som seglar upp högt på min bevakningslista efter denna lilla koll på bolaget. Loomis är i mina ögon ett defensivt bolag med hyfsad direktavkastning som jobbar hårt med att öka lönsamheten i kombination med att växa på både befintliga och nya marknader. Helt enkelt ett ganska tråkigt bolag som troligen aldrig kommer leverera några större positiva överraskningar men inte heller några större bottennapp utan kommer tuffa på i en lagom lugn takt.

Loomis är redan starka på den svenska marknaden men tack vare Panaxias sorti så kan man växa ännu mer och man har redan nu tagit flera stora kontrakt och det pågår förhandlingar med ytterligare bolag om att sköta deras kontanthantering.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Någon som har lite åsikter om Loomis?
Något jag har missat?
Skulle ni kunna tänka er att investera i bolaget?
Ge mig alla tankar och idéer ni har!

1 kommentar:

  1. Intressant analys egentligen som fick mig att fundera på varför jag inte tidigare investerat i detta bolag, men så slog det mig varför! För låga nyckeltal; Låg avkastning på EK, låg rörelsemarginal, hög skuldsättning samt en utdelning på "låga" 4% vilket får mig att avstå från bolaget.

    SvaraRadera