lördag 27 oktober 2012

Rapport från Bilia + PA Resources

Igår släppte Bilia sin delårsrapport för tredje kvartalet 2012. Rapporten var kanske inte bra men det var ungefär vad man kunde vänta sig med tanke på ekonomin på de marknader där Bilia är verksamt. I jämförelse med föregående år så har efterfrågan på både service och nya bilar sjunkit precis som väntat och uppskattningen från bolaget är att de kommer se ungefär likadant ut för det fjärde kvartalet.
Har egentligen inte så mycket att säga om det det känns mest som om Bilia tuggar på i hyfsad takt och väntar på ett bättre ekonomiskt läge. När ekonomin kommer igång och det börjar köpas bilar igen är jag övertygad om att Bilia kommer kunna göra bra resultat och fortsätter de med att göra strategiska förvärv av verksamheter och sälja av de som inte passar in så kommer effekten av en bättre ekonomi påverkar resultatet ännu mer positivt. Nu är bara frågan när ekonomin kommer att vända och om jag kommer att få rätt.

PA-Resources som är ett bolag i min chansportfölj som inte har gått särskilt vidare skulle ha rapporterat i onsdags den 24 oktober men istället kom ett pressmeddelande om att rapporten skjuts upp, och kommer släppas senaste den 30 november istället. Anledningen är att bolaget inte är klar med sin framtida finansiering utan fortfarande förhandlar om den och vill ha den klar innan man släpper sin rapport, målet är att en lösning ska vara klar någon gång under november månad. Marknaden tolkade detta negativt och kursen fortsatte sitt branta fall. Själv vet jag inte vad jag ska tro utan jag låter tiden utvisa vad som kommer hända.
SEB enskilda meddelade under torsdagen att de slutar att bevaka aktien då värderingen av bolagets tillgångar är för osäker. Enligt banken kan aktien vara värd mer eller mindre inget alls eller det omvända, att det är värt mycket mer än nuvarande kurs.

Ganska intressant kan jag tycka att SEB väljer att sluta bevaka, själv skulle jag säga att det är många gånger som denna typen av bolag är mer eller mindre omöjliga att värdera och ändå så kommer det rekommendationer till höger och vänster med riktkurser som kan skilja hur många procent som helst. Så ibland tror jag det skulle vara bra om det inte kom några rekommendationer från så kallade experter då jag tycker det är sällan deras "gissningar" är bättre än de man kan läsa på typ avanzas forum vilka i säga många gånger kan vara ganska underhållande.

Så jag som inte har så mycket pengar investerade i bolaget kommer att sätta mig i lugn och ro och titta på hela spektaklet med analyser från alla möjlig håll och kommentarer på forum runt om, sen när rapporten kommer så får man se om min aktier är värda, med stor sannolikhet inte mycket alls men med lite tur så kan bolaget kanske överraska positivt för en gång och man kanske kan få se graf där kursen pekar uppåt i kanske till och med en hel vecka :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar