onsdag 10 oktober 2012

KappAhl var en besvikelse!



Satt igår eftermiddag och funderade på om jag skulle sälja till strax över 6 SEK och plocka hem vinsten på cirka 10% i KappAhl. Tyvärr kom jag aldrig till skott med det. Med tanke på dagens rapport så var det mer än synd. Har bara skummat igenom bokslutet lite snabbt och förhoppningsvis orkar jag lägga ner lite mer energi på det senare kanske man kan hitta något mer positivt då, här kommer i alla fall mina första tankar.

Bokslutet som kom var inte mycket att hänga upp på väggen. Inte nog med att rapporten var sämre än vad jag väntat mig, det var också prat om en nyemission vilket jag tycker låter väldigt tråkigt och svår bedömt med tanke på att de så sent som hösten 2011 gjordes en likadan på cirka 600 miljoner. Och redan nu behöver man göra ytterligare en på 375 miljoner. Utöver det säljer man sitt huvudkontor för att få loss ytterligare pengar.

Om man ska hitta något positivt i det hela är det möjligen att de minskade skulderna kommer att minska räntekostnaderna avsevärt då dessa är väldigt höga i dags läget, någonstans läste jag att ränta var på 8%. Nyemissionen och fastighetsaffären kommer att halvera skulderna till 800 miljoner SEK enligt rapporten.

I övrigt så fanns de lite andra småpositiva signaler från Q4 bland annat bättre bruttomarginal men det mest så inte särskilt roligt ut alls, bland annat fortsätter försäljningen att minska. Det man får hoppas på är att försäljningen under hösten och vintern har startat bättre och att kollektionen träffar rätt tillsammans med en bra marknadsföring för att kunna locka tillbaka kunderna. Frågan är bara om man lyckas med det. Det är aldrig lätt att locka tillbaka kunder och övertyga dem om att det har blivit bättre igen.

Själv vet jag inte hur jag ska göra med mitt innehav. KappAhl passar inte riktigt in i min profil på de bolagen jag vill ha i min portfölj. Men till och börja med ska jag vänta i informationen om nyemissionen. Faller den mig inte i smaken så är det nog lika bra att sälja av och ta förlusten och satsa pengarna på andra håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar