fredag 17 januari 2014

Portföljen Q3, 2013 samt hela 2013

Ligger lite efter med det mest just nu men här kommer en kort sammanfattning av först Q4 och sen helåret 2014 för min portfölj.
Under Q4 fortsatte portföljen att utvecklas på ett mycket bra sätt, portföljen steg med 7,25% under det fjärde kvartalet samtidigt som OMX Stockholm PI steg med 6,31%. Så lite bättre än indexet jag jämfört mig med under 2013 gick det.

Under oktober månad så hände det en del i portföljen förutom utdelningar bland annat min första utdelning från Kvaerner så gjordes det lite omstruktureringar i portföljen. Innehavet i Peab såldes samtidigt som en post i Saab köptes in.

Under november var det lugnt och skönt och det enda som hände var att det kom utdelningar som samlades på hög för att kunna göra ett senare inköp.

December månad var lite mer aktiv och tidigt i månaden så ökades innehavet i Kinder Morgan på ganska kraftigt. När sedan "Jas-beskedet" från Brasilien kom strax innan jul så valde jag att sälja Saab som jag köpte så sent som i oktober. Detta är nog en av mina kortaste om inte den kortaste affären jag någonsin gjort, trots detta så var det en fin vinst.

Om man tar och tittar på utvecklingen för portföljen under hela året så ser den ut som följer:
Värdet på portföljen ökade med 29,74% samtidigt så steg OMX Stockholm PI under 2014 med 23,18%. Så årets mål att försöka slå index lyckades jag i alla fall med.

Under året har jag nog lärt mig en hel del men jag ska titta tillbaka på alla affärer jag gjort under 2013 senare för att se vad jag har gjort bra och dåligt mer noggrant. Jag tror det finns mycket mer jag kan lära mig av dem. Vissa köp är jag nöjd med andra inte, vissa försäljningar är jag nöjd med andra inte. En del beslut om att inte köpa känns fortfarande okej men andra ångra man fler gånger om. Enda sättet att minska antalet affärer som jag inte är nöjd med måste vara att granska de gamla och se var för någonstans jag tänkte "fel".

Känner att jag kan rabbla upp alla affärer som jag gjort under 2013 men jag tror ingen är intresserad av att läsa om dem så jag sammanfattar 2013 års portfölj utvecklingen med att jag uppnådde mitt mål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar