torsdag 19 juni 2014

Skuld och Räntekvot

Fick som jag tidigare skrev klart för min nya lön för 2013. Då tänkte jag att det kunde vara skoj att räkna skuld och räntekvot igen. Har inte gjort det sedan vi betalade av vårt topplån i januari men nu i samband med att jag fick min löneförhöjning så ändras siffrorna lite till.
Skuldkvoten sjönk från 175,09% till 171,60%.
Räntekvoten sjönk från 6,11% till 5,99%.
Räntekvoten efter ränteavdrag sjönk från 4,28 till 4,19%.

Känns ganska stabilt så här ett år efter husköpet. Eftersom vi inte amorterar något på huslånet utan endast på ett litet bil lån så händer det inte så mycket med siffrorna förutom när det kommer löneförhöjningar.
Men nu väntar både jag och sambon på löneförhöjningar för 2014 som redan skulle vara klara vid det här laget så lite förbättring ska det nog kunna bli på siffrorna.

Egentligen är inte heller siffrorna så illa som de ser ut då jag endast räknar med våra grundlöner minus skatt. Utöver den lönen så har framför allt jag en hel del tillägg som är relativt stabila om man slår ut dem över ett år. Bara för att jag skrev det så var jag tvungen att räkna med min snitt månadslön för 2013 och se vad det gav och siffrorna blev som följer:
Skuldkvot: 160,22%.
Räntekvot: 5,59 %.
Räntekvot efter ränteavdrag: 3,91%.
Ganska mycket roligare siffror när man räknar så. Men eftersom jag gillar att vara försiktig så kommer jag helt klart fortsätta och räkna med våra vanliga grundlöner.

Tänkte återkomma med en uppdatering nästa gång det har kommit besked från något av våra arbeten angående löneförhandlingarna för 2014. Men när det gäller mitt företag så har jag en känsla av att det kommer att dröja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar