lördag 9 februari 2013

Rapporter från Bilia, Securitas & Loomis

Har som jag skrev i det förra inlägget haft mycket att göra men nu har jag lite kort kollat igenom rapporterna från Loomis, Securitas och Bilia.

Levererade en riktigt bra rapport i mina ögon. Kanske lite för bra för min smak då jag gärna hade sett att jag fått en möjlighet att öka mitt innehav i Loomis lite. Skulle gärna dubbla det minst en gång kanske till och med två. Även om kursen är lite högre än vid mitt tidigare inköp är jag sugen på att öka, har funderingar på att byta ut ett annat bolag i min portfölj mot mer Loomis. Trevligt att se också att utdelningen höjdes till 4,50 SEK från förra årets 3,75 SEK. Det jag förstår på rapporten så kan det bli ett intressant 2013 om tendenserna med bättre marginaler fortsätter. Ska också bli intressant med VD bytet och om detta innebär ett ökat fokus på USA. Den nuvarande regionchefen för USA och vice vd för Loomis Jarl Dahlfors byter jobb med den nuvarande vd:n Lars Blecko. Kan det vara några fler förvärv på gång i Nordamerika kanske?

Securitas kom med en helt okej rapport. Kanske något sämre än jag väntat mig med inte mycket. Utdelningen kommer att ligga kvar på 3,00 SEK vilket är en helt okej direktavkastning i mina ögon. Marknaden i många delar av världen där Securitas är aktiv ser fortsatt tuff ut framför allt i Sydeuropa. Men fortsätter bolaget att jobba på som nu så tror jag man ha goda möjligheter att förbättra sina resultat och marginaler de närmaste åren samtidigt som man kanske kan krydda det med några intressanta förvärv.
Direkt efter rapporten var aktien ner och vände på 55 SEK, tyvärr var jag inte på hugget för jag hade gärna ökat lite i bolaget för det priset och i slutet av dagen trots den "dåliga" rapporten så stannade man på en 1,7% plus.
Bilia levererade som förväntat under det fjärde kvartalet och resultatet för året blev helt okej. Utdelningen fastställdes till 6,00 SEK vilket ger en hyfsad direktavkastning. Samtidigt meddelar man att man tror att efterfrågan på bilar och service under början av 2013 kommer att vara i nivå med sista kvartalet 2012. Jag känner mig inte helt säker på att resultatet under 2013 kommer att stiga allt för mycket och jag tycker det känns som ekonomin i Sverige är riktigt så bra att folk kommer att börja köpa bilar igen. Därför funderar jag på att släppa mitt innehav i Bilia om kursen kryper upp över 120 SEK. Men det kräver en del ytterligare tankeverksamhet innan det beslutet är taget.

Kan nog innehåll några mindre fel och brister här då jag bara läst igenom rapporterna lite snabbt och inte fördjupat mig så mycket i allt. Men den korta sammanfattningen är att jag fortsätter att tro framför allt på Loomis men även Securitas och samtidigt vacklar angående Bilia och funderar på att byta ut mina Bilia aktier mot något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar