torsdag 24 januari 2013

Bilia, Fortum & Prospect Capital Corp

Ligger hemma sjuk och fullständigt uttråkad så just nu sysselsätter jag mig med ett kolla börsen en stund. Tre av bolagen i min portfölj ska få lite extra uppmärksamhet nu. Mest på grund av att jag sitter och funderar på dem och tänkte det skulle hjälpa att skriva av sig lite.

Bilia är ett bolag jag köpte in mig i ganska tidigt. Låg en del back i början men nu på slutet har aktien gått väldigt starkt. Ligger nu när jag skriver detta hela 18% plus. Har dock svårt att se vad det kan vara som fått den att rusa, det enda jag kan tänka mig är att det många förväntar sig en bra utdelning i kombination med Dagens Industris analys från i måndags. I vilket fall så stiger kursen ytterligare säg runt 120 SEK då kommer jag fundera på att kliva av och hämta hem min vinst. Bara synd att jag inte köpte på mig mer när det var och vände runt 80 SEK men vem kunde ana att det skulle vända så här fort. Fundera på om jag ska lägga in en stop loss men vi får se blir i så fall lite närmare rapportdatumet.

Fortum sitter jag också med och kursen har sjunkit kraftigt under dagen. Bolaget tror jag på i det långa loppet och just nu funderar jag på att öka mitt innehav. Även om utdelningen skulle sänkas med 25% så blir det en helt okej direktavkastning. Och även om det bara kommer en halvdan rapport nu så tror jag det räcker med en bra utdelning för att åtminstone hålla kvar aktiekursen ungefär där den ligger nu. Det enda som oroar lite är att jag inte riktigt gillar att politiska beslut kan påverka så passa mycket samtidigt som Rysslandssatsningen ser lite skakig ut.

Prospect Capital Corp köpte jag in i portföljen bara för ett litet tag sedan efter att ha läst i ägamintids blogg om bolaget. Har fortsatt och studera det och är sugen på att öka mitt innehav ytterligare. Är alltid kul och få utdelning varje månad även om det kanske inte bara det är det man ska köpa in sig i en aktie på. Får sova en stund på saken.

Någon som har några andra aktier man bör titta på som ser prisvärda ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar