måndag 14 januari 2013

Hur mycket av lönen blev kvar i December?

Tänkte först att jag skulle strunta i att räkna ut det då det egentligen är ganska ointressant hur många procent som blir kvar. Men sen insåg jag att det är ganska skoj så jag gjorde en uträkning och fyllde på min graf samtidigt som jag räknade ut hur många procent som i snitt blev över per månad under 2012.

Under december månad blev 52,67% av lönen kvar och kunde sparas.
Jag är riktigt nöjd med det då det trots att vi försöker undvika att köpa en massa onödiga presenter blev en hel del ändå. Dock så är jag riktigt nöjd med att ha kommit på presenter som man har användning av och inte bara en massa krimskrams.

I snitt under 2012 sparades 62,83% av lönen. Trodde inte det skulle vara så högt och jag är grymt nöjd med att ha kunnat spara så mycket pengar under året. Känns skönt att veta att man har en rejäl marginal nu när man bor i en liten lägenhet och knappt använder bilen, för när vi väl köper hus lite utanför stan och minst en bil måste gå till och från jobbet varje dag så kommer det krävas en del slantar till för att driva runt hushållet. Bara hus men lån, avgifter och underhåll kommer öka kostnaden något fruktansvärt.

 
Om man ska följa andra bloggar som jag har sett räkna på detta så borde man sätta upp en mål för 2013 var snittet ska stanna på. Det viktigaste för mig med det är att det är ett av fler sätt för mig att hålla koll på mina utgifter så de inte rusar iväg okontrollerat utan att jag vet var de tar vägen.

I fortsättningen tänkte jag att jag skulle försöka göra en månadsrapport liknande veckorapporten där jag lägger in utvecklingen på min portfölj, en liten sammanfattning om vad som hänt till exempel inköp osv samt en lite fin graf om det och kanske något mer jag kommer på. Vi får se om jag orkar med det eller om det stannar vid en tanke.

2 kommentarer:

  1. Intressant blogg.

    Imponerad av att du kan spara så mycket av lönen. Känns det som du gör stora uppoffringar för att lyckas lägga undan så mycket eller är det bara så att du inte gör av med mer?

    //Property investor
    En blogg om fastighetsinvesteringar utomlands. Vägen mot att kunna leva på passiva inkomster inom 10 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog mest så att vi inte gör av med mer. Visst vi försöker ju att inte slösa på pengar men är det något vi vill göra eller köpa så gör vi det..

      Radera