torsdag 16 augusti 2012

Analys av Diös Fastigheter

Då var det dags att kolla på Diös. Ett halvstort fastighetsbolag med fokus på de delarna av Sverige lite längre norr ut. Jag har använt mig av årsredovisningen 2011 samt Q2-rapporten för 2012. (Utförd 20120815)
Om bolaget:
Diös är ett bolag som verkar i de norra delarna av Sverige. Bolaget bildades 2005 och har huvudorter i sin verksamhet i följande orter Borlänge, Falun, Mora, Gävle, Sundsvall, Umeå, Luleå, Skellefteå och Östersund. Beståndet består av en stor blandning av olika fastighetstyper som bostäder, industri/lager och butiksfastigheter. Bolaget har växt kraftigt på slutet efter sitt förvärv av bolaget Norrvidden.

Mina krav:
1. Stabilt företag med tillräcklig storlek. Resultat: Nej
Grundat 2005. På börsen sen 2006 och återfinns på Mid Cap Norden.

2. Tillräcklig storlek på sin marknad. Resultat Ja
Är stora i norr och verkar även har ett gott rykte och fastigheter värderade till cirka 11 miljarder.

3. Stabil vinst och intjäningstillväxt. Nja
Intjäningstillväxten räknar jag inte då jag tycker bolaget har funnit för kort tid för att det ska ge något resultat av värde. Annars är det vinst varje år sen de bildades utom 2008.

4. Stabilt ROE. Nej
Inte ens nära mycket på grund av förlusten 2008 och ett svagt 2011.

5. Är ej beroende av yttre faktorer eller nya produkter. Ja
Påverkas inte mer än något annat fastighetsbolag.

6. Stabil utdelning. Nej
Inte utdelning under första året och en rejäl sänkning 2011. Annars har bolaget delat ut.

7. P/E. Ja
Svårt att säga hur förvärvet av Norrvidden kommer att påverka men jag gissar vilt och uppskattar en vinst för 2012 till 2,50 SEK efter att ha läst Q2-rapporten för 2012. Jag har lagt mig lågt medvetet här. Ta ett aktie pris på 35 SEK och vi får ett P/E på 14. Helt okej.

8. Soliditet/Skuldsättning. Nej
Alldeles för dålig soliditet och relativt dålig skuldsättning. Mycket kan säkert härledas till det stora förvärvet vid årsskiftet men det känns inte helt bra.

9. Bra ägarbild. Ja
4 stora ägare och kanske till och med 5 beroende vem Klövern köpte sina aktier av när de ökade har tyvärr inte riktigt koll på det.

10. Trovärdig företagsledning. Ja
Inget att anmärka på.


Resultat: 5 Ja, 1 Nja, 4 Nej

Slutsats:
Det finns en hel del intressant punkter i Diös inför framtiden. Dels det stora förvärvet av Norrvidden som nästan dubblade företagets storlek. Frågan är hur det kommer att påverka resultatet i framtiden. Det är även en lite annorlunda marknad än vad de flesta större fastighetsbolagen inriktar sig på, sen om det är bra eller dåligt är svårt att säga.

Trots det ganska dåliga resultatet i min undersökning så tror jag att det kan bli ett intressant bolag i framtiden, framför allt för att de har en inriktning på en lite annorlunda marknad. Även att Klövern nyligen klev in och ökade kraftigt borde innebära att det finns fler som ser en stark framtid för bolaget.

2 kommentarer:

  1. Hej, bra analys, jag har gjort en ny analys på Diös som jag publicerade idag med uppdaterade siffror. Det är fortfarande så att Diös ger den bästa direktavkastningen bland fastighetsbolagen men risken och inriktningen är lite annorlunda. Dessutom är Klövern inte med på ägarsidan längre...

    Se analysen på Diös här

    /Näringslivsnörden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande det måste jag läsa.
      Får lägga till din blogg på läslistan också, fanns många spännande inlägg där såg jag.

      Radera