onsdag 22 augusti 2012

Rapporter som kommit

Har haft mycket att stå i men nu har jag åtminstone titta lite närmare på rapporterna från Kungsleden, PA Resources och Peab. Blir inget lång draget utan bara lite korta funderingar kring dem.
Rapport från Kungsleden:
Rapporten var inte allt för rolig men jag tror ingen hade trott något annat med tanke på alla reservationer som har gjorts för de pågående skattedomarna. Resultatet var lite sämre än jag trott vilket ledde till att jag fick justera min analys lite. Det som gjorde mig mest irriterad var att det helt plötsligt dykt upp ännu fler skattemål, om jag läste rätt så trodde inte ledningen att det skulle bli negativt utfall så man har inte reserverat några pengar. Men när ska alla dessa skattebekymmer ta slut? Hade jag vetat om det senaste innan rapporten hade jag sålt på 40 SEK och tagit min förlust. Frågan är vad det blir för utdelning om det ens blir någon i år, men i det långsiktigt tror jag fortfarande att Kungsleden kan bli en bra investering. Får sitta lugnt och hoppas det vänder. Skulle inte vara fel om de delade ut Hemsö till aktieägarna eller något liknande, jag gillar nämligen Hemös fastighetsportfölj skarpt.
Rapport från PA Resources:
Rasade direkt efter rapporten och jag har läst om allt från nyemission till konkurs. Det finns en anledning till att denna aktie finns i min chansportfölj. Rapporten var inte bra men samtidigt tycker jag inte det var extremt dålig heller. Självklart finns det risker i bolaget och det är mycket kvar att göra men jag tror inte det är omöjligt att det vänder heller. Men en nyemission är nog närmare än en konkurs i alla fall, men jag är ju en amatör så jag kanske har helt fel och det kanske är konkurs innan årsskiftet, vem vet!?!
Rapport från Peab:
Tycker rapporten var helt okej, kanske till och med lite bättre än vad jag trodde med tanke på andra bolagsrapporter. Aktien trillade ner lite men inte så farligt. Jag går helt klart i funderingar på att öka lite i bolaget då jag tycker det ser billigt ut men samtidigt känns byggsektorn osäker i dagsläget. Det blir att fundera på det lite till innan man kan närma sig ett beslut, tycker det finns mycket som känns köpvärt och jag skulle nog helst vilja sprida mina investeringar i lite fler länder än Sverige.

Om ett par dagar så får man inte bara lön utan ShaMaran kommer med rapport också, nu hoppas jag på något trevligt och en kurs på över 2 SEK... Men framför allt så hoppas jag på en lite stabilare börs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar