måndag 13 augusti 2012

Analys av Securitas

Gjorde en analys för någon månad sedan av Securitas innan Q2 rapporten presenterades och innan jag gjorde mitt första köp av aktien. Innan köpet gjorde jag en snabb koll av den men efter tänkte jag att jag skulle uppdatera analysen lite och se om jag fortfarande tycker det är en köpvärd aktie i min långsiktiga portfölj eller om jag hade för lite tålamod och borde gjort analysen innan jag köpte en liten post. När jag gjorde analysen av bolaget använde jag mig av årsredovisningen för 2011 samt delårsrapporten för första halvåret 2012. (Utförd 20120812)


Om bolaget:
Securitas är en multinationell koncern som är baserad i Stockholm. Securitas grundades ursprungligen 1934. Securitas har under åren köpt upp massor av bolag runt om i världen och även delat ut och sålt av delar av sin verksamhet.

I dags läget är Securitas en rejäl koncern med ca 275 000 anställda i 50 länder.

Företaget är uppdelat i 4 affärssegment "Security Services North America", "Security Services Europe", "Security Services Ibero-America" och "Mobile and Monitoring".

2009 hade Securitas en global marknadsandel om 11% om man tittar på bevakning och mobila säkerhetstjänster.

Mina krav:
1. Stabilt företag med tillräcklig storlek. Resultat: Ja
Grundat 1994, på börsen sen 1991 och återfinns på Large Cap Norden.

2. Tillräcklig storlek på sin marknad. Resultat Ja
Ett klart Ja i mitt tycke. Securitas är ett stort och stabilt företag som har verksamhet i stora delar av världen. Självklart har de tuff konkurrens men dom känns ändå stabila. Företaget växer också sakta till stor del på grund av förvärv av andra mindre bolag.

3. Stabil vinst och intjäningstillväxt. Ja
Intjäningstillväxten ser helt okej ut efter mina beräkningar. Företaget har gjort vinst under hela 2000-talet i alla fall. Vinsterna har skiftat en del, 2006 och 2007 var svagare år även om det blev vinst men under de senaste två åren har vinsten stigit igen. Man kan dock misstänka när man läser Q2 rapporten 2012 att vinsten för det pågående året kommer att minska lite.

4. Stabilt ROE. Ja
Ja ser mycket bra ut. Om alla siffror stämmer så är resultatet för fem års snittet hela 18%.

5. Är ej beroende av yttre faktorer eller nya produkter. Ja
Ett gränsfall kan man tycka när man ser hur mycket till exempel krisen i Spanien påverkar bolaget. Men samtidigt så fortsätter bolaget att leverera vinster även under tyngre tider även om de inte är riktigt lika stora och utdelningen fortsätter också att vara stabil så därför tycker jag inte att de ytterfaktorerna har tillräckligt stor påverkan för att ge ett svagare betyg här.

6. Stabil utdelning. Ja
Utdelning under hela 2000-talet i alla fall. De senaste 8 åren har utdelningen legat stabilt kring 3 SEK. Förhoppningsvis kan utdelningen ta ett steg upp under de närmaste året men man ska nog inte räkna med det i år i alla fall med tanke på att vinsten ser ut att bli sämre i år än under 2011.

7. P/E. Ja
Jag väljer att räkna med att vinsten 2012 kommer att bli något lägre samt att jag lägger in ytterligare en lite försiktighets marginal så jag räknar med att vinster för 2012 stannar på 3,80 SEK. Förhoppningsvis blir den högre men med tanke på det ekonomiska läget i världen så är det säkert inte omöjligt att den blir något lägre också. Sen räknar jag på en aktiekurs på 50 SEK. Det ger ett P/E på strax över 13 vilket är helt okej.

8. Soliditet/Skuldsättning. Nej
Företaget är inte ens nära att klara Grahams krav på Tillräcklig Finansiell Styrka. Fem års snittet på soliditeten stannar på 25% och ligger stabilt på mellan 22 och 27% för de senaste 5 åren. Väljer att vara hård här och sätta ett lysande rött Nej men det är på gränsen till ett Nja med tanke på att soliditeten ändå är så pass stabil.

9. Bra ägarbild. Ja
En stor och långsiktig ägare som har hela 30% av rösterna och ytterligare en med nästan 12% av rösterna. Det ser jag som mycket positivt.

10. Trovärdig företagsledning. Ja
En snabbsökning gav inget stort. En rubrik handlade om kollektivavtal i Indien och var inte allt för positivt men jag kan inte se några stora grejer som hägrar.

Resultat: 9 Ja, 0 Nja, 1 Nej

Slutsats:
Securitas känns som ett företag som helt klart passar i min långsiktiga utdelningsportfölj. Köpte in mig på en direktavkastning på strax över 6% om utdelningen inte sänks. Till största delen uppfyller Securitas mina krav även om jag velat se en lite bättre % på soliditeten men den får duga. Jag räknar inte heller att Securitas kommer att vara en tillväxtraket med en börskurs som pekar rakt upp utan min förhoppning är en svag kurva uppåt och framför allt att utdelningen fortsätter och vara stabil och helst ökar lite inom de närmaste 2-3 åren.

Jag är nöjd med mitt inköp på dagens nivå och hoppas att vi får se en bättre Q3 rapport och en bättre aktiekurs efter det.

Har tittat närmare på några fler fastighetsbolag under helgen så nu ska dom bara läggas upp på bloggen under veckan så fortsätter min lilla genomgång av fastighetsbolagen. Till och börja med har jag kollat närmare på FastPartner och Fabege. Utöver dessa vill jag innan jag är klar kolla närmare på Castellum, Corem, Catena, Diös, Whilborgs, Hufvudstaden och kanske Balder också, sen får vi se om det blir alla dessa eller inte eller om det dyker upp något annat bolag istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar